Interview Henna Linger directeur Sentinelzorg

‘Als een cliënt wil dat je als een ooievaar op één been staat, dan doe je dat’, vertelt Henna Linger, directeur van thuiszorgorganisatie Sentinelzorg die gespecialiseerd in geestelijke gezondheidszorg. ‘En ook al hoeft het niet, je doet altijd je schoenen uit voordat je een huis betreedt. Laten zien dat je respect toont, zorgt voor een ingang en dan gaat alles makkelijker. Of je dan met Mohammed, met mevrouw Wong of met meneer Habib te maken hebt, maakt dan eigenlijk niet uit.’  Linger hecht belang aan een duurzaam goed contact met haar cliënten; vandaar dat ze de cliëntenraad als erg waardevol ervaart.

Sentinelzorg (opgericht in 2005) heeft cliënten uit de stadsdelen West, Oost, Centrum en zelfs Uithoorn maar het grootste deel van de ongeveer zestig cliënten komt uit Amsterdam Zuidoost. Deze thuiszorgorganisatie kent geen wachtlijsten en wil leemtes opvangen, ongeacht te hulpvraag.

Extra oren

De cliëntenraad van Sentinelzorg bestaat uit cliënten en familie van cliënten. Bovendien is er (tijdelijk) een hulpverlener aan verbonden die de raad op weg helpt met financiën en dergelijke. Officieel komt de raad ongeveer acht keer per jaar bij elkaar maar ze zien elkaar vaker, soms wel wekelijks. ‘De cliëntenraad werkt twee kanten uit’, legt Henna Linger uit. Zo voelt het voor de leden als een veilige plek, als een soort familie waar je vrienden voor het leven maakt. En anderzijds houdt de cliëntenraad Sentinelzorg scherp. Zij vormen tenslotte extra oren voor de organisatie. Dat je bij sommige cliëntenraden bij andere organisaties maar een x aantal jaar lid mag zijn, is bij Henna Linger ondenkbaar. ‘Al ben je geen cliënt (meer), je bent altijd welkom om deel te nemen.’

Elke zorginstelling is volgens de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz) verplicht een cliëntenraad in te stellen. De cliëntenraad van Sentinelzorg bestaat uit zes personen waar zowel cliënten als familieleden van cliënten aan deel nemen.

sentinel

Zuidoost heeft menselijke twitter-kracht

Gaat het niet zo lekker met de buurman van André? Komt de thuiszorg van mevrouw van Es niet meer waardoor ze geen goede zorg meer heeft? Dit soort nieuwtjes gaan als een lopend vuurtje Amsterdam Zuidoost door. Van de Mac Donalds, naar de kapper, en van de kapper naar feestgangers op een Surinaams feest. Maar het blijft niet alleen bij het signaleren van problemen. Er wordt ook gesproken over mogelijke oplossingen. Hierbij blijkt het soms lastig dat elke organisatie een aparte cliëntenraad heeft. De een zit bij Cordaan, de ander bij S.M.N. thuiszorg…Vandaar dat Linger veel ziet in het idee van het oprichten van een gezamenlijke cliëntenraad in Amsterdam Zuidoost waar een aantal cliëntenraden, waaronder die van Sentinelzorg, mee bezig zijn.

Tijdige hulp is dubbele hulp

Een integrale cliëntenraad voor Amsterdam Zuidoost kan veel betekenen voor het stadsdeel, denkt Henna Linger. Een kantoor waar cliënten of betrokkenen terecht kunnen voor al hun vragen, zorgen en klachten bij andere (bijgeschoolde) cliënten, is laagdrempeliger dan het moeten aankloppen bij een professionele hulpverlener. Daarnaast maakt het de zorg transparant en komt de zorgvraag van individuen sneller bij de juiste plek terecht.

Seniorenwoongroepen

Henna Linger ziet Amsterdam Zuidoost als voorbeeld van hoe mensen van bijna tweehonderd nationaliteiten samen kunnen leven. Dat neemt niet weg dat ze de seniorenwoongroepen waar mensen wonen met dezelfde achtergrond toejuicht. Het geeft een stukje herkenning en er is minder ruis. Bovendien worden problemen eerder opgemerkt. Zoals een Chinese man, woonachtig in de Chinese woongemeenschap Foe Ooi Leeuw, die zich weer achterin de keuken van het restaurant waande waar hij zich niet mocht laten zien. Dit soort dementieverschijnselen worden snel opgemerkt door mensen met dezelfde achtergrond.